Asociatia Suport Mastocitoza Romania trage un semnal de alarma cu privire la propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr.448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, precum și a altor acte normative (Bp. 616/2021), aflată în dezbatere parlamentară.Propunem un pact de neagresiune a Legii nr. 448/2006 sau macar o consultare a ONG urilor care se ingrijesc de persoanele cu dizabilitati.Modificarea art. 35 prin care optiunea pentru asistent personal cade exclusiv in sarcina persoanei cu dizabilitati in cazul handicapului grav este un non sens juridic. Sunt criterii care diferentiaza acordarea asistentului persoanal in cazul handicapului grav ori sa lasi la indemana persoanei cu dizabilitati aceasta optiune este calea spre abuz, pentru ca, asa cum arata lucrurile in teritoriu, majoritatii perosanelor nu li se vor acorda, din lipsa de fonduri. Ori acum, acest lucru este statutat deja prin act normativ, prin decizia comisiei pentru persoanele cu dizabilitati. Practic, intr-un judet x, persoana cu dizabilitati va fi !sfatuita! sa nu opteze, pentru ca nu sunt fonduri.De asemenea sunt sitagme care nu se regasesc in transpunerea practica: se creeaza premise teoretice pentru centrele rezidentiale. care nu sunt altceva decat o redenumire a centrelor sociale, fara metodologia, itemii, etapele care trebuie bifate pentru a le diferentia.Notiunea de registru electronic prezenta in propunerea de act normativ nu are nicio legatura cu notiunea reala de registru electronic si baza de date exista deja.Sunt ONG uri grav afectate, precum sunt cei care ii ocrotesc pe surzi, pe nevazatori.Bolnavii de mastocitoza vor pierde asistentul personal, fiind lasati la bunul plac al autoritatilor locale.Va rugam pe aceasta cale, ori consultati specialisti si ONG uri competente, cu experienta in domeniu, ori va rugam insistent sa lasati Legea 448/2006 asa cum este ea.De asemena, acceptarea acestor propuneri/amendamente atrage după sine modificarea cel puțin a următoarelor acte normative:
1. Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
2. Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat;
3. Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune;
4. Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
5. Legea nr. 127/2019 privind sistemul public de pensii care intră în vigoare din anul 2023;
6. Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
7. Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011;
8. Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
9. Legea nr.500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare;
10. Legea bugetului de stat;
11. Legea nr.197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
12. Legea nr. 287/2009 privind Codul civil;
13. HG nr.867/2015 pentru aprobarea Nomenclatorului serviciilor sociale, precum şi regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare a serviciilor sociale;
14. HG nr. 257/2011 pentru aprobarea Normelor de aplicare a prevederilor Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice și nu numai;
15. HG nr. 502/2017 privind organizarea şi funcţionarea comisiei pentru protecţia copilului;
16. HG nr. 118/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale;
17. HG nr. 430/2008 pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea şi funcţionarea comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
18. HG nr. 268/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.